בתחילת הפרויקט, האפשרויות הן אינסופיות. הלוח הנקי הוא יפה ומפחיד באותה העת. כמעצבים, אנו מתחילים על ידי מילוי החלל עם כיתובים זמניים וניסויים לא ברורים. אנו עושים אלפי החלטות קטנות במהירות, בניסיון לעצב את המסר שיהדהד עם הקהל שלנו. ואז, באמצע הזרימה, אנו חייבים לעצור ולשתף את העבודה הלא-גמורה עם עמיתינו או לקוחותינו. עצירה אופיינית זאת של התהליך היצירתי מעלה את השאלה: מה ההשפעה של ביקורת על העיצוב ושאר הפרוייקט? אם הביקורת באמת עוזרת והאם היא הכרחית? אם כך, כיצד נוכל להשתמש במשוב לשיפור התפוקה היצירתית שלנו?

הביקורת ככלי שיתופי

כאשר אנו מאמצים תהליך שיתופי באמת, ביקורות יוצרות מפגש מדהים בין חזון, עיצוב, אסטרטגיה,טכנולוגיה ואנשים.הביקורת היא צעד מתקן בתהליך, שמאפשר לצורות חשיבה שונות להגיע לעמק השווה – למשל, פשרה בין דרישות חזותיות לעומת דרישות טכנולוגיות. מתן ביקורת על עיצוב שאינו גמור מפחית את הסיכון של החמצת מטרות הפרויקט לחלוטין. בדומה לטריז בתהליך היצירה, משוב טוב יכול להתאים מחדש את המסר העיצובי ולסייע לנו להבין מה אנחנו באמת מנסים לאמר (ראה תמונה 1).

design-criticism-figure1

איור 1. תהליך העיצוב

צח ליברמן, היוצר של תוכנת מעקב עיניים חדשנית, מטיף את הרעיון של DIWO – עשה זאת עם אחרים, משמע: "אנו צריכים לחשוב על עבודת-אמנות יותר כמו מעבדה, משמע שאנחנו מבצעים מחקר ועובדים יחדיו." זאת בניגוד לתפיסה המקובלת שגמל הוא סוס שתוכנן על ידי ועדה. תהליך הביקורת אינו תירוץ להקים ועדה, אך מעצבים רבים חייבים לאמץ מאמצים שיתופיים ולפעול כדיילים של העיצוב ולא כדיקטטורים. אנו צריכים לשאול את עצמנו: מה כל כך רע בגמל? האם זאת לא פשוט דרך שונה להסתכל על הבעייה?

אם תפקיד הביקורת הוא לעזור לנו בשיתוף הפעולה, עליה להישמע כמו הצעה ולא כמו פקודה. היא צריכה להישמע כדו-שיח, אשר נותן וגם לוקח, שוב לטובת שיתוף הפעולה. כאשר ביקורת לעיצוב היא חד צדדית – לדוגמה, כאשר פקודות ניתנות ללא הסבר –התוצאה היא כמו משחר טלפון: המסר מגיע מדולל וחסר הבנה משום שלנותן המסר אין הקשר או בעלות על החלטה אולטימטיבית בעיצוב.

חשוב לזכור כי הביקורות נועדו לשפר את התפוקה ולא לפגוע בתהליך. סטיבן ג'ונסון, מחבר מהיכן באים רעיונות טובים אומר, "פעמים רבות הדבר שהופך תחושה לפריצת דרך היא תחושה נוספת האורבת במוחו של מישהו אחר." עידוד חפיפת רעיונות ממספר אנשים, כפי שקורה בביקורת, מאפשרת פריצות דרך שכאלו.

עבור מעצב, ביקורת טובה יכולה:

הצגת עיצובים

שיתוף העבודה שלך בכל שלב עלולה לגרום לכם להרגיש פגיעים, אך דיון בה מקנה אמינות לתהליך העיצוב. הציגו טיעונים הגיונים לכל החלטות העיצוב שביצעתם. אם הדבר בלתי אפשרי, שאלו את עצמכם האם יש מקום לשיפור והקשיבו להצעות. שפע של טיפים זמינים בנושא הצגת עיצובים ודיבור מול קהל. השתמשו במקורות אלו כדי למקד את תחומי ההתפתחות שלכם ולתרגל הרגלים טובים בכל הזדמנות שאתם מקבלים.

מהו משוב טוב?

בעוד שביקורות הינן חשובות, מה שאנשים באמת מתכוונים כשהם מעבירים משוב עשוי להיות בגדר תעלומה. כיצד נחבר בין הדברים המופשטים שאנשים אומרים למשהו שאנו יכולים ליצור על המחשב שלנו? הנה מספר תרחישים בהם ניתן לרסן משוב מעורפל לטובת העיצוב.

חוסר בהירות

דוגמה: "אני לא אוהב את זה," או "אני ממש אוהב את זה!"

שאלו שאלות ספציפיות כדי לאסוף משוב ספציפי. התמקדו בנקודה האם הם אוהבים או שונאים מה שהם רואים כדי לפענח בדיוק מההם רואים. חוסר מיקוד מרגיש יותר בטוח אך הוא אינו מביע תועלת לשיחה או לעיצוב. לקבלת ההעדפות שאלו אודות טיפוגרפיה, צבע, פריסה, תמונות וכדומה. הראו להם איזו תגובה אתם מחפשים. שאלו שאלות אפילו אם הן נשמעות מגוחכות ואפילו אם אתם משוכנעים שאתם יודעים מה האדם השני מנסה להגיד. על ידי כך נחשפת חוסר תקשורת פוטנציאלית בזמן המתאים ולא מאוחר יותר בפרוייקט, כאשר הדבר הופך להיות יקר ולא נוח.

לקחת את זה אישית

לדוגמה: "אני לא אוהב סגול."

לעיתים, עמית לעבודה או לקוח, נתקלים ברגשות סלידה אישית חזקים, בדרך כלל על פרט אחד מסויים. כאשר הביקורת מבוססת על העדפה אישית, הפרידו הערות סובייקטיביות מאובייקטיביות כדי לסנן את המשוב המשמעותי באמת. התאימו מחדש את צורת התשאול – במקום לשאול מה האדם שלידכם חושב, שאלו מה יחשוב קהל היעד. האם גם הוא לא יאהב סגול? הדבר עוזר לתעדף את מאמצי העיצוב על ידי התמקדות במשוב שמשפיע על שימושיות או איכות המוצר. זכרו את ההעדפות האישיות שלכם והיו כנים לגביהן. המעצבים הטובים ביותר עובדים עם הקהל שלהם ללא קשר לנטיות האישיות שלהם.

אדישות לעיצוב

לדוגמה: "זה נראה בסדר, בואו נלך עם זה."

אם אדם אינו יכול להבחין בין עיצוב טוב לעיצוב רע, זה מפתה להאמין שהם עיוורים לעיצוב או אינם מסוגלים להעריך עבודה טובה. עם זאת, יכול להיות שהם אינם מבינים או מקבלים את תפקידו של עיצוב בהצלחת מוצר או אינם מרגישים נוח לדבר במונחים חזותיים. השתמשו בשאלות גישוש ודוגמאות ספציפיות, של אתרים או אנימציות בהתאם למוצר הסופי שלכם, כדי להבין את המחסום הספציפי שלהם. לעיתים נדרשות מספר דוגמאות כדי לפענח את שורש הבעייה. אם המתבונן הוא שתקן, עודדו אותו בכך שכל משוב הוא בעל ערך גם אם חיובי או שלילי. על ידיד פירוש הביקורת בצורה כזאת אתם לא רק מעודדים שיחה פתוחה, אלא שולטים זה על ידי ניהול התגובות שלכם.

סתירות

לדוגמה: "זה צריך לפנות לגיל הזהב אך המשתמשים יהיו ברובם בגילאי ה-20 המוקדמים."

שימו את האדם השני בנעליכם. כיצד אתה תיגש לסיטואציה? בקשת עצה (תוך המנעות מסרקזם) אינה פוגעת בפרוייקט. להמעשה, היא יוזמת תקשורת ועוזרת לאנשים לחשוב על היעדים הכלליים של הפרוייקט. הגדרת יעדים ברורים ומדידים מלכתחילה מבטיחה כי אתם מתקרבים לפרוייקט מאותה נקודת מבט.

חוסר החלטיות

לדוגמה: "אני לא בטוח מה אני חושב, מה אתה חושב?"

זה נפוץ לבקש את דעתכם המקצועית על החלטה שמישהו אחר חייב לבצע. הסיכון הוא שהם אינם מתכוונים למה שהם מבקשים. לדוגמה, הם עלולים לבחון את הסובייקטיביות שלכם ולמדוד כיצד היא משתווה להעדפות האישיות שלהם. ללא קשר לכוונותיהם, זוהי הזדמנות לרכוש את אמונו של מישהו. הציעו את דעתכם אך זיכרו לגבות אותה עם הגיון טוב, כגון כללי חוויות משתמש, שיטות טיפוגרפיה ותיאורית הצבע. שימרו על שיתוף המידע שלכם רלוונטי והיו ברורים ככל האפשר. מצב שכזה הוא הזדמנות לחנך, ועל ידי הפקת מלוא הפוטנציאל שבו תוכלו להפיק תועלת לכל המשתתפים בפרוייקט.

התנגדות

לדוגמה: "זה רעיון מצויין, אבל לא כרגע."

נראה שיש מספר אפשרויות במצב זה. אתם יכולים להתווכח עד שפניכם יהפכו כחולות, לנסות למצוא בעלי ברית שיסייעו לכם להציג את טענותיכם או לשכוח מהרעיון הגאוני שלכם כרגע ולשמור אותו לזמן מאוחר יותר או פרוייקט אחר. מה שתבחרו תלוי במה שעומד על הכף. לדוגמה, אתם לא בהכרח מעוניינים להיכנס לויכוח עם הלקוח הכי גדול שלכם. או באותה מידה, אין לכם עניין לדחוף רעיון קדימה במידה וההתנגדות היא מטעמים מעשיים, כגון, מחסור בזמן או תקציב. אם בחרתם להמשיך עם הרעיון, השתמשו במיטב היכולת שלכם כדי למכור אותו, נסחו אותו באותה הצורה ואל תחרגו מגבולותיכם לפני חישוב הסיכון. אנשים יגיבו באופן שונה לגישה שלכם לכן ללמוד להעריך מה מניע את האנשים שאתם עובדים עמם היא כלי יעיל.

יותר מידי שליליות

לדוגמה: "אני לא אוהב את הפונט או התמונה הזאת. הצבעים לא מתאימים. אני חושב שהחמצת את הנקודה."

לפעמים בתהליך התכנון, ביחוד עם יותר מידי משוב או מעט מידי הכוונה ראשונית, המסר הסופי נראה דליל או מעוות ואתם מגלים כי החמצתם את המטרה. אל תוותרו כברירת מחדל, אלא דעו מתי לחתוך את ההפסדים ולהתחיל מחדש. איספו מידע רב ככל שתוכלו על מדוע ניסיון זה נכשל. פרנק גהרי אומר בפירוק של פרנק גהרי, "בכל פרוייקט אני סובל כאילו אני מתחיל מחדש בחיים. יש כמות רבה של חוסר ביטחון בריא אשר מתניעה את הדברים האלו." התחלה מחדש על אותו פרוייקט עלולה להיות מייאשת אף יותר, אך האדריכל מוכשר מציע לקח: בכל פעם שאנו מתחילים מחדש, אנו עושים זאת עם הידע והלקחים שלמדנו בעבר ומגדילים את הפוטנציאל שלנו להצלחה בכל ניסיון נוסף.

משא ומתן ביקורת

הרעיון כי משוב אינו קבוע, הוא החוט המקשר בין תרחישים אלו. התגובות והפרשנויות שלנו משפיעים על המשוב. ביקורת היא תחילתו של תהליך משא ומתן, שמאפשר תחלופת רעיונות ודעות. בסופו של דבר, חשבו שהעיצובים שלנו ישיגו מטרות עסקיות וימשכו את קבל היעד, אך הדרך לשם אינו תמיד ישירה כפי שנראה. בכל פעם שחברים בפרוייקט מחליפים וחולקים מידע או תובנות, ערך הפרוייקט עולה. מצד שני, אם התקשות אינה מוסיפה ערך יש לשאול האם שיתוף הפעולה הוא חיוני או הם ישנה אלטרנטיבה.

המעצב כמשתף פעולה

חשיבות הביקורת בתהליך העיצוב אינה רעיון חדש. זאת הסיבה מדוע אתרים כמו Dribble, Behance ו-Forrst משגשגים. אך הבנת הביקורת תלויה בהכרת החשיבות שלכם לפרוייקט וידיעה כיצד לנווט תהליכים כדי להגיע לרמת עבודה גבוהה. במצגת הנקראתהשתקת מוח הלטאה, סת' גודין מדבר על "אספקה" או מסירה, ו"שינויים מהפכניים," הרעיון של חדשנות ותוצאות לא ברורות. "מה שאתה עושה בחיים זה לא להיות יצירתי. מה שאתה עושה זה לספק. וכמישהו שיודע לספק יש לך משמעת וחלק מהמשמעת שלך היא ההתעקשות על ביצוע שינויים מהפכניים בשלב מוקדם." זה נשמע פשוט למדי אך בעומקו של תהליך זאת אינה נוסחה קלה לביצוע. ביקורות יסייעו לנו לנווט תהליכים ופרוייקטים מסובכים. ככל שנוכל לבצע זאת בצורה טובה יותר, כך נוכל לשתף פעולה יותר ביעילות, לשפר את התוצר היצירתי שלנו וליצור עבודה מקורית ומרתקת.

———-

קאסי מקדניאל היא מעצבת, אמנית, מאיירת וכותבת. היא ביצעה עבודות אינטראקטיביות בלונדון, פלורידה וטורונטו עבור חברות גדולות וגם לארגונים אומנותיים, תרבותיים וללא מטרת רווח. אמרו לה שלום בטוויטר @cassimec .

"Translated with the permission of A List Apart Magazine and the author[s]."

http://www.alistapart.com/articles/design-criticism-creative-process/

 

Subscribe to get 15% discount