עידן האינטרנט הביא איתו הזדמנויות שונות, שהתגלגלו והתפתחו ברבות השנים, ויצרו הזדמנויות שאיש לא חלם עליהן לפני כן. אין ספק שבאותה מידה אנו לא יכולים היום לדמיין את ההזדמנויות שיתגלו בפנינו בהמשך הדרך, ולכן כל מה שנותר לנו הוא לדבר על ההזדמנויות הרובצות לפתחנו כבעלי עסקים, נכון להיום.

משמעות השימוש באינטרנט ככלי שיווקי מסועפת ומגוונת, הכל בהתאם לגודל העסק, לתקציב ולמטרות. ככל שהעסק גדול יותר, כך השימוש באינטרנט מאסיבי יותר ורב תקציב.

האינטרנט מעמיד לרשותנו לא מעט אפשרויות שיווקיות שאינן כרוכות בתשלום. אחת מאלה היא שיווק ברשתות חברתיות. המונח הזה לאחר הולדתן של הרשתות החברתיות, ומשהשימוש בהן קיבל משמעויות רחבות יותר מאשר חברתיות. אמנם חלק מהרשתות מעוניינות לשמר לפחות חלק מהמאפיינים החברתיים של הרשתות, ולעיתים מצליחות בכך, אבל אין ספק שרוב הרשתות הבינו את הכוח הכלכלי הטמון בשיווק דרכן, והפכו למשתפות פעולה אדוקות עם המפרסמים. יחד עם זאת, האפשרויות החינמיות לא נעלמו מן השטח, וכל עוד ההגדרה רשתות חברתיות תישאר בעינה, עובדה זו כנראה לא תשתנה.

אז מהו בדיוק שיווק ברשתות חברתיות?

באופן הפשוט והפשטני ביותר, שיווק ברשתות חברתיות הוא שילוב מנצח בין שיווק לבין רשתות חברתיות. באופן המורכב יותר, שיווק ברשתות חברתיות הוא שימוש בפלטפורמה שנקראת רשתות החברתיות כדי להגיע לחברים בה ולבנות איתם מערכת יחסים וירטואלית. מערכת היחסים הזו, ממש כמו כל מערכת יחסים בין צרכן ליצרן, שומה עליה שתהיה מושתתת על אמון, על מקצועיות ועל שירות. הדרך שונה, מהות הקשר נותר בעינו.

הפייסבוק אמנם מתפקדת היום כרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם, אבל היא בהחלט לא היחידה ויש עוד רבות וטובות המציעות יחס גבוה בין עלות לתועלת עבור בעלי עסקים. ביניהן לינקדאין, יוטיוב, טוויטר ובארץ גם קפה דמרקר, שהפך לבמה פרסומית בתשלום, בחוכמה או שלא בחוכמה, ולפחות עד שהפך לכזה, היווה ערוץ רב עוצמה למבקשים לעצמם שיווק ברשתות חברתיות. הפיכתו לערוץ בתשלום עוד צעירה מדי מכדי שנוכל להספידו או להללו, אבל אין ספק שהוא שינה את חוקי המשחק כשהסיר לחלוטין את היכולת של בעלי העסקים לעשות בן שימוש, לפחות חלקי, ללא תשלום.

בכל מקרה, שיווק ברשתות חברתיות דורש יצירתיות, איסוף מידע ועבודה אינסופית על הדרך בה עסק מעביר את המידע לגולשים. הימים בהם סיפרנו על מבצע חדש או עלינו תמונות וזה הספיק, עברו חלפו להם. שיווק ברשתות חברתיות הוא מלאכת מחשבת של תקשורת אחרת, חדשה, יצירתית ומגוונת עם מאות ואלפי לקוחות פוטנציאליים מדי יום.

מאיר וקנין אנטראקטיב

Subscribe to get 15% discount